Pietje huilt, Pietje lacht

December 28, 2008

Just for a change a report today in Dutch.

Na een hele donkere nacht met wind tot 15 knopen, lekker warm met water dat nog steeds 20 gr was, verwachtten we bij het oversteken van Bass Street windstilte. Dit kwam maar niet, maar toen hij opeens wel kwam en we een uur gewoon stillagen, zagen we op het CYCA positie rapport dat onze theoretische eindplaats van 1e veranderd was in 9e terwijl Pinta-M die tot dat moment al 16 Nm achter ons lag, nog maar 6 Nm van ons af was. Hete adem in de nek dus maar er was niets wat we er aan konden doen. Immers de windstilte was voorspeld vrijwel over het hele Westelijke deel van Bass Street en we hadden niets kunnen bedenken wat te doen om die te vermijden behalve wat meer naar het Westen te varen, dwz een beetje Bass Street in, om daar de nieuwe wind uit het Westen op te pakken.

De schepen achter ons moeten veel eerder dan wij een nieuwe wind uit het NW hebben gekregen en ze zullen ons wel in stilte hebben uitgelachen.

Midden in de nacht hoorden en zagen we een aantal dolfijnen rond Winsome en juist omdat we ze zo moeilijk konden zien leek hun geblaas nogal indrukwekkend.

De nieuwe dag begon dus helemaal niet goed en de 9e plaats bleef uren zo staan op het theoretische scorebord. Toen we wind ook ons bereikte kregen we weer wat hoop en uiteraard hebben we alle zeilen, dwz ook de Daisy van Joost, bijgezet. Zelfs de Genoa Light kwam uit de zak toen de spinaker onder de 10 knopen gewoon dienst weigerde. Langzaam kwam er leven in Winsome en in haar bemanning en hoewel we met nog meer dan 300 Nm voor de boeg nooit een desperaat moment gekend hebben, was het toch wel prettig toen we voor de eerste keer weer een positie verbetering zagen en we naar 8e plaats kropen. Vandaar via 7e, 6, en 3e naar 2e met Pinta-M weer op de plaats waar ze in onze visie thuishoort n.l. achter ons als 3e. Op de 1e plaats staat nu weer eens de S&S48 maar omdat zij op haar rating ons wel 3 uur moet geven en maar 10 Nm voorligt lijkt zijn toch een minder gevaar voor ons dan Pinta-M die nu 9 Nm achter ons ligt (we weten nu al dat niet voldoende zal zijn om haar te verslaan met een rating van wel 2% in haar voordeel dwz ca 2 uur als de race 4 dagen duurt).

Op dit moment, zondagmiddag 1830, varen we onder Genoa II met 22 kn wind en gaan we de nacht in met een goed gevoel over het verloop van de race.
Het volgende grote probleem is de aanloop van Storm Bay op Tasmania omdat er toch windstiltes te verwachten zijn onder de kust van Tasmania. Het wordt dus een lastige keuze hoeveel we daarvoor willen inleveren in afstand. Op dit moment heeft Prof Koehne een waypoint 40 Nm uitgezet buiten Storm Bay we zullen later wel zien of we dit nog zullen veranderen.

Een paar gegevens van boord:
Afgelegd tot nu toe 395 Nm
Nog te gaan 348 Nm
Water temperatuur gedaald tot 17,7 gr Celcius
Francois heeft zijn hele slaaptijd al verbruikt
Majo loopt te pronken met haar trouw-cadeau (althans dat denken we) van Robbie
Boj in great form
Prof Kohne laadt de hele dag mooie UGrib files waarin we de wind kunnen lezen
Reima considering the change his life again after this trip
Frank dreaming of the woman he expects (and hopes) to await him at Hobart

Ik kan vreemd genoeg wel berichten van boord sturen maar kan geen berichten openen dus als jullie als iets willen sturen, gebruik dan mijn tiscali adres dat ik weer bij aankomst in Hobart zal kunnen openen.

Wordt vervolgd. Hoop dat het ook voor jullie spannend genoeg is.

Alles in nog heel aan boord behalve de watertank die lekt.

Post by Harry Heijst | December 28, 2008 | 6 Comments | Comments RSS

6 Comments

  1. Captain and crew,
    Het is heerlijk genieten om jullie de hele dag in de gaten te houden. Beelden van de race te volgen en weer eens te horen dat Francois weer eens ligt te maffen.
    Sterkte en geniet!
    Frederic (van Vliet)

    by Frederic van Vliet | 28 Dec 2008 | 09:43
  2. En weer 1e! Wauw…

    by Frederic van Vliet | 28 Dec 2008 | 13:58
  3. Hallo Winsome,

    Vanuit NL is het erg leuk om het te volgen. Op dit moment staan jullie weer 1e, hou dit vol!

    Groeten,
    Nicole (Eggink)

    by Nicole Eggink | 28 Dec 2008 | 14:06
  4. Opa Popa Pee, tja, ik moet het gewoon maar opbiechten ;-) Zodrá wij ergens een computer zien staan, kruipen we erachter om je te volgen! Theun uiteraard voorop. Hij weet exáct hoe je de keer daarvoor in het klassement stond. Ongelofelijk spannend en we zijn apetrots op je. Dikke zoen, Maas, Wiecher, Theun, Reinoud, Monique

    by Monique Heijst | 28 Dec 2008 | 17:26
  5. Lieve Mayo Bayo Sjokkesjakee,

    Natuurlijk ook voor jou een berichtje. Want ik neem aan dat jíj de mannen daar op het rechte pad houdt. Want mannen komen nou eenmaal van Mars en dus zal jouw Venusinvalshoek onontbeerlijk zijn in deze strijd. Ik kijk nu al uit naar alle juicy verhalen over deze dagen. Hou je (Kapitein) haak(s) en zet ‘m op!! Liefs, Mo en Co.

    by Monique Heijst | 28 Dec 2008 | 19:12
  6. Keep on trucking! Your estimated finishing position keeps changing and you are obviously stuck in light and variable conditions now, but you are still in with a chance in your class.

    Good luck and best wishes

    The Commodore!

    by ajmcirv | 29 Dec 2008 | 09:05

Say It!

* This address is used only for admin purposes.

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>